Lietuvos Respublikos Seimas  English (Home)  

“Trijų lakūnų triukas taps rekordu”, Lietuvos rytas, 2002-10-04

Į pasaulio aviacijos istorijos metraščius turėtų būti įrašyta tai, ko iki šiol nebuvo - tarp dviejų tilto atramų praskrido trijų lėktuvų grupė.

Unikalų grupinį skrydį po Verkšnionių tiltu per Nerį vakar atliko Vilniaus akrobatinio skraidymo grupės pilotai 46 metų Rolandas Paksas, jo bendraamžis Robertas Noreika ir 50 metų Leonas Jonys. Skrydis turėtų patekti į Guinnesso pasaulio rekordų knygą.

1975 metais pastatytas Verkšnionių tiltas jungia Neries krantus ties Vieviu

Apie 16 vai. tilto prieigose pasirodžiusi grupė iš pradžių praskrido aukštėliau jo turėklų. Vėliau du kartus po tiltu vienas praskridęs R.Paksas radijo kanalu pakvietė R.Noreiką: „Jeigu neapsigalvojai, stokis prie sparno".

Po to po tiltu kartu su dešiniuoju pilotu R.Noreika grupės lyderis tą patį pakartojo ir su kairėje pozicijoje skrendančiu L.Joniu.

Netrukus prie jų prisigretino R.Noreika, ir jau visi trys Jak-50, praskridę medžių viršūnes, ėmė leistis artyn Neries.

Tilto aukštis iki vidutinio vandens horizonto yra 8,5 metro. Jo atramas, tarp kurių vienu,metu nėrė trys lėktuvai Jak-50, skiria maždaug 60 metrų atstumas.

Vieno Jak-50 sparno mostas yra 9,5 metro. Nusileidę į upės vagą, lėktuvai prie tilto artėjo 250 kilometrų per valandą greičiu.

1997-ųjų liepos 7-ąją, Jurgiui Kairiui pirmą kartą skrendant po Baltuoju tiltu Vilniuje, šio įvykio proga R.Pakso vedama grupė demonstravo grupinę akrobatiką.

Nuo tada jiems ir nedavė ramybės mintis apie grupinį skrydį po tiltu. Vis dėlto tokio sumanymo realumas lakūnams ilgai kėlė abejonių.

Baigdami intensyvų šių metų skraidymų sezoną, pilotai vis dėlto nusprendė, jog yra pasirengę įgyvendinti savo planą.

Grupės lyderiui iš šalių per poros metrų atstumą skrendantys R.Noreika ir L.Jonys, nė akimirkai nenuleisdami akių nuo vedančiojo lėktuvo sparno galų, nemato, nei kur, nei kokiame aukštyje skrenda.

„Mes turime visiškai pasitikėti lyderiu ir išlaikyti pastovią savo lėktuvų padėtį jo sparno atžvilgiu", - sakė L.Jonys.

„Lyderis atsako už grupės padėtį erdvėje, aukštį, kliūtis, - antrino iš dešinės skrendantis R.Noreika. - Jam sunkiau ir psichologiškai - iš abiejų pusių suspaustas besisukančių propelerių, jis neturi manevro laisvės".

Nepaisant šių aplinkybių, lyderiui privalu preciziškai tiksliai nusitaikyti į tilto konstrukcijų įrėmintos erdvės centrą.

Pernai Kinijoje, pasibaigus akrobatinio skraidymo „Grand Prix" etapui, devyni šių varžybų dalyviai, išskyrus demonstruoti parodomųjų programų į Korėją išskubėjusį J.Kairį, skrido po didžiuliu 15 arkų turinčiu tiltu.

„Mes kiekvienas turėjome savo arką tarsi atskirą tiltą, - „Lietuvos rytui" pasakojo šio triuko dalyvė, triskart absoliuti pasaulio čempionė Svetlana Kapanina. - Tikriausiai nebuvome tarpusavyje gerai išsiaiškinę, nes, artėjant prie tikslo, rikiuotė pakriko, ir kiekvienas po tiltu nėrė kaip jam išėjo".

Šio skrydžio išvakarėse lakūnai virš upės rodė meistriškumą pakrantes užtvindžiusioms šimtatūkstantinėms kinų minioms.

Pademonstravęs, ką sugeba, kiekvienas lakūnas dar atskirai praskrido ir po viena tilto sekcija.

Tos repeticijos metu labai nepasisekė amerikiečių lakūnui Kirby Chamblissui, kurio lėktuvo sparnas kliudė vandenį.

Pilotas patyrė galvos traumą, o lėktuvas EDGE-540 nukentėjo nepataisomai.

Iš Lietuvos aviatorių į Guinnesso rekordų knygą iki šiol yra patekęs tik žinomas konstruktorius ir lakūnas Vladas Kensgaila, kaip pastatęs didžiausią savadarbį lėktuvą VK-8 „Aušra".

Edmundas Ganusauskas




Naujausi pakeitimai - 2002 10 04.
Lukas Vosylius

*

LR Seimas